jag är kär

jepp, du har läst rätt, jag har blivit upp över öronen förälskad, jag vet att det låter lamt, men jag har blivit kär, i Oslo. Denna staden är så full av liv och det är en så oerhörd kontrast när man bara har bott i lilla Kalmar i 19 långa år.




Jag har självklart exempel på vad som gör staden så speciell. .. klart man är förberedd.

1. Gratis kollektivtrafik, sanning med modifikationer,. Den är nödvändigtvis inte gratis men när man som jag, är smålänning enda in i märgen så är det gratis, om man gör det till det.

2. Grönsakstorgen. På morgonen, när jag precis anlänt till jobbet är det vanlig sed att gå & köpa sallad och diverse grönsaker. Jag vandrar då till Grönlands torg. Där möts jag av en mängd med människor som trängs runt citroner, bananer, äpplen och mangos. Jag vet inte hur många gånger som jag har tänkt i Kalmar ” varför har dom inte torghandel på stortorget?” Det är så himla mysigt med olika stånd av grönsaker och frukter som ”avsöndrar” en gemensam lukt och sprudlar av olika färger.

3. Anonymiteten. När man, som nämnt ovan bara har levt i en liten stad innan, där det är sånär omöjligt att vara anonym, för apan känner ingen men alla känner apan, så har det nu blivit en möjlighet. Visst, det är kanske sant att oavsett om jag känt massa människor i Oslo så hade man fortfarande kunnat vara anonym när man går på stan, men det är en känsla man har inom säg. Faktumet att man vet att ingen känner dig där du går som gör det så himla underbart! Ja, och det var väl min lilla kärleksförklaring till livet, och till staden Oslo. Nu ska jag iväg & handla lite mat, för att sedan laga och äta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0